Din første flyvning

Hvordan foregår en flyvning med varmluftballon?

Denne artikel er for dig som skal ud på din første ballonfærd. Se nederst i artiklen hvordan dette kan lade sig gøre med Circus Balloon Club.

Velkommen op til en hel ny verden

En ballon-flyvetur er en oplevelse du aldrig glemmer. Når du flyver med ballon oplever du noget helt nyt, samtidig med at det er utroligt spændende og så er det så stille og fredfyldt.

Hvad er en varmluftballon?

En varmluftballon består af et hylster (ballonen), en kurv og en gasbrænder. Hylsteret er lavet af rivefast nylon, der er næsten lufttæt. Kurven er flettet af vidjer, således at den kan give sig.

En typisk 4-personers ballon har et rumindhold på ca. 2.200 kubikmeter og en overflade på ca. 1.000 kvadratmeter. Balloner fås dog i mange forskellige størrelser og figurer.

Luften i ballonen varmes op med gasbrænder, hvor brændstoffet er flydende propangas. Flammetemperaturen nærmer sig 2000 grader C. Den varme luft vejer mindre end kold luft og giver derfor ballonen sin løfteevne. En 4 personers ballon kan normalt løfte ca. 6-700 kg inkl. ballonens egenvægt, der i alt er ca. 3-400 kg inkl. 100 l brændstof. Løfteevnen afhænger af temperatur-forskellen mellem den varme luft i ballonen og den “udvendige” temperatur.

Modsat gasballoner, der kan løftes af en lettere luftart (f.eks. helium) anvendes ikke sandsække eller anden ballast ved flyvning med varmluftballoner, hvor flyvehøjden alene reguleres ved opvarmning og afkøling af luften i ballonen.

Vi ses på mødestedet

Din tur begynder med at du møder piloten og crew’et (medhjælperne) på et aftalt mødested. Derfra kører vi sammen til startstedet. Startstedet er valgt udfra de oplysninger vi har fået om vejrforholdene, fra meteorologisk institut.

Vi gør klar til start

På startstedet skal ballonens tre hoveddele (hylster, kurv og gasbrænder) samles inden hylstret fyldes med kold luft, fra en benzindreven blæser. Når ballonhylstret er fyldt med kold luft og ligger som en halvkule på jorden påbegyndes opvarmningen af luften med gasbrænderen. Opvarmningen fortsætter indtil ballonen står op.

Her har vi brug for din hjælp, hylstret er på ca. 1.000 kvadratmeter, så der er en del at holde rede på. Efter ca. 20 minutter er vi klar til at flyve.

Nu flyver vi

Efter at have fået starttilladelse fra flyvelederne i nærmeste lufthavn (hvis vi er inden for en lufthavns kontrolzone) går vi ombord i kurven. Piloten kontrollerer at alt udstyr er i orden.

Når crew’et slipper deres tag i kurven, så letter vi i et behageligt tempo. De fleste plejer at opleve opstigningen som om det var jorden der fjernede sig fra os.

Vi flyver/svæver med vindens hastighed

Flyvehøjden justeres ved hjælp af temperaturen i ballonen, der normalt vil være 60-100 grader C . Ballonen flyver med vindens hastighed, og flyvningen opleves derfor i kurven som helt vindstille.

Alle lyde fra jorden kan “opfanges” i ballonen, når brænderen ikke er i gang, og man oplever naturen fra helt nye sider. Du har en fantastisk udsigt. Du ser blomstrende haver, smukke bygninger, trafikken og alt det der sker på jorden. Se dig omkring og nyd det!

Flyveretningen bestemmes af vinden, og ballonen kan alene styres op og ned. Men jordvinden og højde-vinden blæser ofte i lidt forskellige retninger – typisk med 20-30 graders forskel – hvilket giver mulighed for at styre flyveretningen inden for denne vinkel.

Flyvehøjden er normalt 300-1000 meter, men kan være både lavere og højere. Landingen foretages normalt blødt og blidt på en god brak- eller græsmark i flyveretningen.

Du bliver markgreve, -markis eller -hertuginde

Efter ca. en times flyvning vælger piloten en passende landingsplads og nedstigningen begynder. Landingen foretages normalt blødt og blidt på en god brak- eller græsmark i flyveretningen.

Når ballonen er pakket sammen – er det tid for den traditionelle champagne og den obligatoriske ballondåb for dig som har fløjet ballon for første gang. Du får en hæderstitel og et diplom som minde om turen. Efter ballondåben byder vi på en mini picnic.

Du kan ikke flyve sikrere. Ballonflyvning er den sikreste måde at færdes i luften på. Ballonkonstruktionen er stærk og gjort af ikke brændbart materiale.

Hvornår og hvor flyver vi fra?

Ballonflyvning finder sted i rolige vindforhold, dvs. svage vinde og ingen turbulens (termik). I sommer-halvåret flyves derfor i de første par timer efter solopgang og i de sidste timer inden solnedgang, hvor vind-forholdene normalt er rolige og den solskabte turbulens er borte.

I vinterhalvåret kan flyves hele dagen, men regn, fugt, og blæst giver normalt ikke mange flyvedage på denne årstid.

Vi har en planlagt fællesflyvning (søndag aften) for C-medlemmer hver måned fra maj til september.

Vi har en del udvalgte startpladser rundt omkring på Sjælland, det er vindretningen den pågældende dag der bestemmer startpladsen. De flest benyttede startpladser er i mellem København og Roskilde.

Er det koldt deroppe?

Nej, overhovedet ikke. Vi flyver normalt op til 300 m, og der er temperaturen bare et par grader mindre end på jordoverfladen. Desuden er det vindstille i kurven under flyvningen og gasbrænderen giver et ekstra varme-tilskud. Det føles faktisk varmere oppe i luften end på jordoverfladen.

Hvordan skal man være klædt?

Bekvemt og ikke sart fritidstøj, ikke sarte sko/støvler og eventuel kasket, da brænderen kan dryppe ned i hovedet på personerne i kurven.

Hvordan kommer jeg med op i en varmluftballon

I Circus Balloon Club har vi kun en mulighed for at tilbyde personer en tur i en varmluftballon:

Du skal melde dig ind i klubben og hjælpe til ved flyvninger igennem en periode, indtil du efter en del slæb har gjort dig fortjent til en ballontur (et medlemsskab skal godkendes af en CBC-pilot).

Ønsker du ikke dette, kan vi anbefale dig at købe en tur gennem DreamBalloon ApS, hvis indehaver, Philip Mundt, er medlem af vores klub. DreamBalloon ApS er af TrafikStyrelsen godkendt til kommerciel ballonflyvning med betalende gæster.